Portul Constanța, unul dintre cele mai importante puncte de transport maritim din Europa de Est, a devenit epicentrul unei vaste rețele de corupție, unde mita era un mecanism bine pus la punct, funcționând ca o veritabilă industrie paralelă.
Potrivit anchetatorilor DNA, oficiali din administrația portuară, împreună cu oameni de afaceri și reprezentanți ai unor companii private, au orchestrat un sistem prin care încasau sume impresionante pentru alocarea preferențială a danelor, manipularea taxelor portuare și facilitarea tranzitului mărfurilor.
Cum se încasa mita în Portul Constanța
Anchetatorii au documentat cazuri în care mita ajungea la sume de ordinul zecilor de mii de euro pentru fiecare „aranjament”.
Înregistrările realizate de procurori arată cum intermediarii și oficialii portuari negociau tarifele pentru diverse „servicii” ilicite, iar banii erau livrați fie cash, fie prin tranzacții mascate prin firme-paravan.
Unul dintre cazurile emblematice vizează o tranzacție de 50.000 de euro pentru alocarea preferențială a unei dane de acostare la Dana 119. Într-o interceptare, unul dintre suspecți explică clar mecanismul: „De-aia suntem toți la masă aici. Se rezolvă.” Această frază rezumă perfect modul de operare al rețelei – o înțelegere comună între oficiali și afaceriști pentru a manipula accesul la infrastructura portuară.
Potrivit gandul.ro, în declarația dată în calitate de martor, în data de 18.01.2025, investigatorul cu identitate atribuită mai precizează:
(…). În timp ce vorbea cu mine, Bogatu Eugen a tastat pe un mini calculator portabil cifrele 50.000 și l-a îndreptat spre mine pentru a fi sigur că înțeleg ce sumă îmi oferă.(…)”
Prin procesul-verbal din data de 12.02.2025 s-a procedat la redarea în formă scrisă a pasajelor de dialog ambiental audio a discuțiilor purtate la data de 04 decembrie 2024, de către DIMA ALEXANDRU-CRISTIAN cu ION DUMITRU, BOGATU EUGEN şi PILCĂ AURELIAN-CĂTĂLIN astfel:
– (…) DUMITRU ION: Băi, să nu mă uiți încă o dată… îi spui și lu’ MIHAI. Cei 2 mii 7 sute de metri îi vreau cât mai repede cu putinţă. Ăia de dincolo.
– DIMA ALEXANDRU-CRISTIAN: Nu plecăm de aici. Dacă de asta.. trebuie să …[neinteligibil]…
– PILCĂ AURELIAN-CĂTĂLIN: Da’ nu-i vorba de asta.
– DIMA ALEXANDRU-CRISTIAN: Păi, nu. Da’ glumesc.
– DUMITRU ION: Eu nu! Te rog frumos! Ştii de ce? Pentru că… să securizez şi acolo. (…)
– PILCĂ AURELIAN-CĂTĂLIN: Fii atent ce… ce mai propun eu acuma. De aia suntem toţi la masă, aici. Ă… Tu să-ţi faci o adresă, să-ţi spun şi traficu’ care l-am avut de-a lungul ultimilor 5 ani. (…)
– BOGATU EUGEN: Asta da. Asta ne interesează pe noi. Dacă se poate prelua ăsta… dacă se poate pune ăsta… Noi putem să o închidem aşa. Foarte rapid. Mie mi se pare cea mai logică şi cea mai simplă. Eu am şi eu ceva experienţă acolo. Cum o văd eu? Dom’le, s-a reziliat contractu’ ăla dintr-un variu motiv, nu mai contează, da’ a existat un contract în spate, un adiţional, ca şi mod.
– (…) BOGATU EUGEN: Deci, eu aş face, dacă vrei de la mine, aş face la S.C.S.-u’ adresă: „Dom’le, având în vedere că s-a finalizat investiţia, având în vedere că ăştia au volum de marfă, având în vedere, uite ce am operat în ultimii ani, bla-bla-bla, nu ştiu ce!” Chestii de genul ăsta!
– (…) DUMITRU ION: Prezentul contract se încheie pe perioadă de 12 luni, valabilitatea se va prelungi pe perioade succesive de 12 luni, numai în condiţiile în care contract pe cesiune, 64 în vigoare…
– BOGATU EUGEN: Da.
– DUMITRU ION: Şi ăsta …[neinteligibil]…
– BOGATU EUGEN: …[vorbeşte în acelaşi timp cu DUMITRU ION]… Şi aici aş pune, eu aş pune o singură frază.
– DIMA ALEXANDRU-CRISTIAN: Ăsta-i …[neinteligibil]…
– PILCĂ AURELIAN-CĂTĂLIN: Şi restu’ aşa, tot ă…
– BOGATU EUGEN: Eu aş pune o singură frază aici: „Nu poate fi neprelungit în mod nerezonabil.”. Adică. „Nu vreau!”. Că aia a fost atunci: „Bă, nu vreau!”. Bă, bun! Am făcut trafic, am făcut volum, am respectat, am făcut aia, aia, de ce mi l-ai reziliat? Pentru că aşa a vrut madam asta. Asta e altă…
– DUMITRU ION: Nu…(…)”, se arată în stenogramele DNA din care Gândul prezintă extrase în exclusivitate.
Metode de corupție și tactici de evitare a autorităților
Pentru a evita depistarea, mita era ascunsă sub diverse forme: Cash în plicuri sau genți – tranzacții realizate în mașini, restaurante sau chiar în birourile administrației portuare, facturi fictive – utilizarea unor companii intermediare pentru a justifica sumele de bani primite, transferuri bancare prin offshore-uri – bani direcționați prin conturi din paradisuri fiscale pentru a fi mai greu de urmărit.
De asemenea, anchetatorii au descoperit că unele dintre persoanele implicate erau protejate de influențe politice și administrative, ceea ce a permis perpetuarea acestui sistem de corupție ani la rând.
Ancheta DNA și reținerile în dosar
DNA a efectuat percheziții ample, vizând peste 40 de locații din județele Constanța, Dâmbovița, Brașov și București. Până acum, mai multe persoane au fost reținute, inclusiv foști și actuali oficiali ai administrației portuare, oameni de afaceri și intermediari ai rețelei.
Printre acuzațiile formulate se numără luare și dare de mită, trafic de influență și constituirea unui grup infracțional organizat. Dosarul rămâne deschis, iar autoritățile verifică toate contractele semnate în ultimii ani pentru a identifica alte posibile acte de corupție.
În prima fază a anchetei, șapte persoane au fost reținute și prezentate Tribunalului București cu propunerea de arestare preventivă. Potrivit gandul.ro, printre acestea se numără:
- Petrică Buduru: asociat în Green Port Operator, fost fotbalist și fost președinte al echipei Farul Constanța.
- Cătălin Crețu: manager în cadrul firmei olandeze Boskalis, implicată în lucrările de reducere a eroziunii costiere.
- Jean-Paul Tucan: acționar majoritar al JT Grup Oil.
- Munur Aktimur: cetățean turc care a încercat să concesioneze un teren cu ieșire la apă, aflat în administrarea Companiei
- Naționale Administrația Porturilor Maritime (CN APM) Constanța.
- Cătălin Viorel Cristea: consilier al directorului general în cadrul CN APM Constanța.
- Vasile Costea: patronul firmei ABC VAL.
- Daniel Liliac: administrator al SC Gold Trans Tur SRL din Săcueni, firmă cu contracte istorice atribuite de compania de stat.
Aceștia sunt acuzați de implicare în activități de corupție legate de operațiunile din Portul Constanța.
Ulterior, potrivit sursei citate, alte nouă persoane au fost reținute în același dosar, printre care:
- Eugen Bogatu: fost director portuar.
- Aurelian-Cătălin Pilcă.
- Marius Stamat.
- Dumitru Ion.
- Laurențiu Țăranu.
- Florin-Laurențiu Chirilă.
- Luciana-Izabel Mocanu.
- Luminița Boja.
- George-Gabriel Vișan: director comercial în cadrul CN APM Constanța și fost deputat PSD.
Aceștia sunt suspectați de implicare în rețeaua de corupție care opera în Portul Constanța, fiind acuzați de fapte precum luare și dare de mită, trafic de influență și abuz în serviciu.
Potrivit info-sud-est.ro și G4Media, și Ion Dumitrache, șeful PSD Constanța ar fi fost reținut.






